W roku szkolnym 2023/2024 uczniowie klasy IV naszej szkoły zakwalifikowali się do udziału w zajęciach Programu PROJEKTOR.
Program Projektor to ogólnopolski program społeczny inicjujący spotkania studentów z dziećmi w małych miejscowościach. Autorem i fundatorem Programu jest Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności, a realizatorem Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości. Jest to program mający na celu odkrywanie potencjału dzieci oraz rozwój kompetencji ważnych dla funkcjonowania we współczesnym świecie, m.in. współpracy, kreatywności i komunikacji. Jego efektem są kreatywne projekty edukacyjne wspierające szkolną i lokalną społeczność zakresie aktywności obywatelskiej. Wymyślone i zaproponowane przez uczniów działania są wdrażane w najbliższym otoczeniu z pomocą studentów-wolontariuszy oraz nauczycieli.
Czwartoklasiści wzięli udział w ośmiogodzinnych Warsztatach z PROJEKTOREM prowadzonych przez studentki-wolontariuszki. Warsztaty realizowane były metodą projektową, a podczas ich trwania uczniowie rozwijali swoje kompetencje społeczne i obywatelskie. Dzieci ćwiczyły umiejętność komunikacji, krytyczne myślenie, kreatywność i współpracę poprzez dyskusję, pracę w zespołach, poszukiwanie rozwiązań i ich wdrażanie. Doświadczyły, że ich głos ma znaczenie i realny wpływ na to, co dzieje się w najbliższym otoczeniu. Dodatkowo rozwijały swoją empatię i umiejętność współpracowania w grupie.
Zaangażowane studentki-wolontariuszki (z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu) pani Patrycja i pani Malwina przez dwa dni bezinteresownie dzieliły się z uczniami swoją wiedzą, czasem i kompetencjami.
Pierwsze spotkanie odbyło się 26 stycznia. Wolontariuszki zapoznały dzieci z ideą wolontariatu, przedstawiły ideę programu PROJEKTOR i wprowadziły je do tematyki aktywności obywatelskich. Uczniowie wyrazili swoje oczekiwania i ustalili zasady współpracy. W ten sposób powstał kontrakt, który wszyscy podpisali. Spotkanie skupione było na 3 ważnych dla świata tematach: relacjach społecznych, ochronie planety i działaniach w Internecie. Uczniowie wysłuchali treści listów od dzieci z przyszłości, które poruszały właśnie te zagadnienia. Czwartoklasiści wspólnie zdecydowali, który z tematów jest im najbliższy i podjęli się przygotowania projektu w obszarze ochrony naszej planety. Wszystko przeplatane było zabawami i ćwiczeniami integrującymi grupę, wskazującymi mocne strony poszczególnych jej członków oraz podkreślającymi rolę współpracy w działaniu.
Podczas drugiego ze spotkań – 2 lutego – dzieci zajęły się wskazaniem największych problemów związanych z ekologią. Po burzliwych dyskusjach stwierdziły, że duży problem stanowią torby jednorazowe, które generują dużą ilość śmieci w najbliższym otoczeniu i są zagrożeniem dla przyrody. Uczniowie postanowili więc zatroszczyć się o środowisko naturalne. Czwartoklasiści ustalili, że sami wykonają niepowtarzalne torby wielokrotnego użytku (podczas zajęć powstały nawet projekty takich toreb). Torby te dzieci zamierzają sprzedać, a zarobione w ten sposób pieniądze przeznaczyć na zakup karmy dla psów z pobliskiego schroniska. W ten sposób dzieci przyczynią się do zmniejszenia ilości odpadów w najbliższym otoczeniu oraz do poprawy losu bezpańskich zwierząt.
Działania w ramach projektu będą kontynuowane. Panie Patrycja i Malwina obiecały, że odwiedzą nas jeszcze wiosną i pomogą w organizacji kiermaszu. Trzymamy kciuki za realizację projektu, o którym będziemy jeszcze informować.
Pragniemy podziękować Programowi PROJEKTOR i wspaniałym Studentkom, które poświęciły swój wolny czas i uwagę naszym uczniom, wspierając ich kreatywność i zaangażowanie. DZIĘKUJEMY!
J. Rosicka